måndag 6 maj 2013

Fredagsfika, morgonmys och håll hårt!!

Ja, det sammanfattar väl den sista tidens bravader...

Tiden löper på bra nu hemma. Med solen har även humöret återvänt och det är nästan så vi börjar känna av lite förväntningar inför vår och sommar. Nu fatta bara värmen också.

Förra fredagen skulle vi ta en tur i bygden för att hitta sand och löprundor. Jesper var kvar i Sthlm så vi packade ner oss alla resterande fyra på samma fyrhjuling och drog iväg. Solen hade skinit hela dagen, om än lite kyligt, men humöret var på topp. Vi packade därför ner frukt och dryck i en ryggsäck och åkte iväg. Precis när vi lämnar gården försvinner solen och humöret. Det blev en snabb vända med fyrhjulingen. Jag och barnen hackade av köld. Regnet låg som ett mörkt tak över oss. Vi åkte hem och avnjöt vårt delikata fredagsfika hemma på den inglasade altanen, där hade solen hunnit värma upp och sakta men säkert återfann sig kroppstemperatur och humör!

Morgonen efter vaknade Erik tidigast. Han underhöll sin far genom att dra i öron, pilla i näsa och öppna hans ögon en bra stund så pappan tröttnade och tog med sonen ner i tron att vi andra skulle få sovmorgon. Tji fick dem, och jag! Fyraåringen var också vaken och tog tillfället i akt att få en mysmorgon helt på egen hand med sin mamma. Han hämtade bilar och hällde ut i sängen och sen låg vi en lång stund och viskade och lekte med bilarna. Sen smög vi tyst en våning ner till hans rum och körde med den stora lastbilen. Men där dröjde det inte lång stund innan pappa och lillebror hittade oss så då blev det till att följa med ner och äta frukost.

I helgen klippte och sågade vi ner fruktträden och grenar på den stora eken mitt framför huset. Det blåste... Storm... Maken tror han är Tarzan och klättrade upp i en repstege, i storm, med sin nätta kroppshydda och en stor såg... Samtidigt ska han såga... I grenen han håller fast i... Jag skrattade så jag vek mig dubbel av den synen. "- håll i hårt!!!!" Ropade maken åt mig men jag var upptagen med att skratta så det fick han göra själv... "- håll i hårt!!!" Ropade fyraåringen till sin pappa som hängde där som en halvberusad apa i lianerna... Men pappan var för upptagen med att såga... Tillslut lyckades vi mobilisera ihop våra krafter och fick tag i pappan som blåste omkring i stormen och han fick möjlighet att såga sv grenen...

Ibland är det synd att inte bilder kan tala...











1 kommentar: