tisdag 14 maj 2013

Tågresa from hell!

Inte riktigt kanske men den blev inte vad jag tänkt mig...

Jag sitter på tåget nu, på väg till Helsingborg. Det är min fjärde långtur nu sedan slutet på mars. Femte om man ska räkna med nöjestrippen med Magnus Uggla.

Det började då med Magnus Uggla tillsammans med härliga vänner från Edane.

Sen körde jag en vecka i Stockholm för grundutbildning. Steg av i Haninge i snöstorm. Där på perrongen står jag och yrar. "- mot tågets riktning finns rulltrappa". Så stod det i välkomstbrevet. Men analysen som jag är började jag där i 20cm hög blötsnö och snöstorm dividera med mig själv. Vad är "mot tågets riktning"?? Motsatta hållet tåget kom in eller är det i den riktning tåget åker mot?? Det visade sig efter att jag sprungit fram och tillbaka långa sträckor på perrongen att de menade motsatt håll. Jag gick mot! Men jag lärde mig ändå att vägen som jag gick var kortare om än betydligt jobbigare eftersom man fick utföra nån slags bergsbestigning med resväska och handväska.

Nästa resa var till Luleå. Dags för konferens. Lämnar hemmet kl 4.30 på morgonen. Flyg från Karlstad 6.20. Framme i Luleå kl 10. Incheckning. Lunch och Konferens kl 12. Mingelmiddag (som visade sig bestå av en assiett med snittar) kl 19. Guidad tur i Kyrkbyn kl 21. Sängen kl 23. Frukost kl 07.00.... Och så höll det på... I flera dar... Sjukt trött när jag kom hem.

Veckan därefter var det ny utbildning i Haninge, utan snö! Men med Justin Bieber. Så halva släkten var med, äldste sonen och mina föräldrar!

Och nu är det alltså Helsingborg som står på schemat. Hela veckan. Konferens. Och jag är inte ett dugg sugen. Lämnade en fyraåring på dagis imorse som från det att vi lämnade bilen satt som en igel på benet på mig och vägrade låta mig gå... Och det var nära att jag tog dem med hem igen... Kom på att biljetterna var oombokningsbara så det var bara att åka iväg.

Och nu sitter jag här. Ensam. Uttråkad. Hemlängtan. Illamående. instängd. Någonstans i närheten av Öxnered, en plats jag varit alltför många gånger vid eftersom jag pendlade mycket när jag bodde i Vänersborg.

Tåget gick mitt i lunchen så jag köpte med sushi. Eftersom det var byte redan i Kil köpte jag med lite nötter mm att stilla den värsta hungern med tills jag satt i lugn och ro på Göteborgståget. Tyvärr tog hungern över och jag åt alldeles för mycket nödproviant så när det blev dags för sushi mådde jag så illa att jag knappt fick i mig halva. Jag mår inte mindre illa nu efteråt, tyvärr...

När jag kom på tåget gick såklart resväskan sönder också... Så nu har jag inget handtag på väskan, med ett byte kvar och ett hotell att leta reda på i Helsingborg!

Jag åker 1:à klass. Men naturligtvis hade de dagen till ära kopplat på 1800-talets 1:à klassvagn, den som har en inredning som går i grön/turkos/vinröd klädsel, med mörka träiga väggar och som stinker gammalt och mögel och som dessutom avger ljud och skrammel vid minsta lilla. Den unkna doften gör mig inte mindre illamående. Hoppas tåget från Göteborg till Helsingborg är bättre.

Köpte två tidningar på affären innan jag åkte. Var så stressad att jag bara ryckte åt mig två tidningar. Den ena hade jag tydligen läst och den andra var en korsordtidning. Vad bra att jag städade väskan igår då och la ut ALLA pennor!!!

Så, som sagt, nu sitter jag här...



1 kommentar: