fredag 31 augusti 2012

Fredagsmyset som försvann...

För några år sedan betydde fredagarna allt för vår elvaåring. Tacos eller pizza var det enda självklara valet att äta, och drycken var såklart cola zero! Direkt efter maten var det dags för Idol, Let's Dance eller nåt annat underhållningsprogram på tv. Men det sista året har det liksom krupit i sonen som inte yrkat på vare sig mysmat eller tv-underhållning. Ett glas cola att ta med på sitt rum framför tv:n har dugt alldeles tillräckligt.

Men nu, sen sommarlovet tog slut och hösten äntrat banan så har jag och maken återigen försökt återinföra fredagsmyset. Dela för att de två små juvelerna tidigare aldrig varit med på det och vi vill att de ska växa upp med detta så fullkomligt utbredda Facebook-syndrom! Och dels för att vi vill ha tillbaka dem stunderna med elvaåringen.

Vi har kört på tacos två fredagar nu, och på pizza en fredag. Elvaåringen har snabbt efteråt försvunnit upp till datorn/tv:n och de två små har gått och lagt sig. Ikväll försökte vi med nåt nytt. De fick alla möjligheten att stanna uppe med mig och Per. De två små tog den! De var lyriska under tiden vi borstade tänder och bytte till pyjamas. De sjöng och dansade till inledningsmotivet till Dobidoo! Kapp, för det är precis det som vi kollar på på fredagarna. Och vi är stolta över det hur gamla vi än må utmålas. Vi hade ju den tanken att våra barn skulle komma till ro och kanske somna i våra knän av ren utmattning och av känslan av hur otroligt mysigt det är att sitta så med mamma och pappa, för deg gjorde minsann jag och maken när vi var små.

Vicke V tyckte nog att det var mysigt, men lille E var som en torktumlare mellan oss och när bara momentet "sista minuten" kvarstod, ja då skulle lille E såklart gå och sova! Utpressning blev det och sonen satt kvar!!!

När barnen sen väl var lagda kom maken med ett varsitt glas vin. Det är nu som det vuxna fredagsmyset börjar. Men innan filmen började en halvtimme senare så sov maken gött och jag satt själv och bloggade.

Å just det ja, jag budar på en svart skinnjacka också som maken ska få pröjsa om jag vinner!

Bättre lycka önskar jag mig själv tills nästa fredagsmys!!!

Och nu börjar ni kanske fatta varför jag och maken har söndagsmys istället!!! Utvilade efter en helgs ledigt!

Ha en go fredag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar