fredag 24 augusti 2012

Roadtrip

Jag och mina små, Vicke V och lille E, har varit på Roadtrip!

Jeppe och maken fick stanna hemma eftersom skola och jobb pågår för fullt.

Trippen gick till Sveg där en av mina närmsta vänner bor, Hanna. Själv har jag varit många gånger i Sveg, både innan och efter jag träffade Hanna eftersom min morfar hade en stuga tre mil utanför och där Sveg var närmaste "större" samhälle. Så "stan" känner jag till... Ja, OK, Ica, systemet och torget iaf... Känns också skönt att fortfarande kunna ha nån form av relation till Sveg kvar och en anledning att kunna åka dit även nu när inte morfar längre finns... Det liksom förstärker minnena av honom...

Jag och Hanna träffades när vi för många herrans år sen började på gymnasiet på nationellt intag i Vänersborg. Vi läste teckenspråk, en utbildning som då iaf var unik i Sverige. Vi klickade från dag ett på elevhemmet och några månader senare delade vi på en lägenhet i stan. Vi var som ett gift gammalt par enligt alla runt omkring oss... Vi stod nästan ut med varann alla tre åren, men sista terminen var det nog mycket runt oss och efter att ha suttit ihop i nästan tre års tid så började vi göra lite micropauser!

Studenten var den bästa dagen i mitt liv tror jag, på vissa sätt, på andra sätt var den precis motsatsen...
Jag är dock glad att jag fick dela den dagen med Hanna!

Efter studenten tog det ett par år innan vi träffades igen, men nu ses vi nån gång per år, och det är hur trevligt som helst!

När vi bodde ihop delade vi på allt, och jag tror inte det var så mycket som inte vi visste om varandra. Nu lär vi känna varandra igen, som vuxna och som ansvariga föräldrar med alla livets vuxen-bekymmer, men trots det så finns känslan kvar av den närhet vi hade då som gör att det inte finns något som jag inte skulle dela med henne... Och avsett hur lång tid det tar mellan gångerna nu så känns det lika bra varje gång vi ses...

Hennes dotter är med en månads skillnad lika gammal som vår Vicke V och det känns kul om även våra barn kan träffas och få nån slags relation till varandra...

Det var härliga dagar i Sveg iaf, med vin-mys efter barnens läggning, utflykt med grillning i skogen, rundtur med bilen och massa lek för barnen. Jag och Hanna har mest pratat! Uhhhh va gött!! Kände mig omladdad när jag kom hem...

Väl hemma märktes det att barnen saknat sin pappa och spenderade kvällen med att leka plåster...

Är nöjd över min egen körning också, har aldrig kört så långt själv förut så att jag på egen hand fixade dryga 40 milen känns ju som en egen prestation!

1 kommentar:

  1. Men hoppsan, jag fick visst något i ögat tror jag... ;-)Vad fint du skriver. Och jag kan inte annat än hålla med. Det var jätteroligt att ni kom och nästa sommar kommer jag och testar poolen hos er. Deal? :-)

    SvaraRadera