måndag 7 januari 2013

Mystiska samtal...

Natten till igår, klockan 0.37 ringer makens telefon. Det är alltså natten mot måndag.

Jag rycker till och försöker väcka Per.
"- Det ringer. Din telefon ringer!!!"

"- Mmmm...."
Han rör på sig litegrann iaf...

"- Du måste ju svara fattar du väl. Klockan är ju snart 1 på natten. Och det är dolt nummer..."

"- Mmmm..."
Nu halvsitter ha upp i sängen. Mumlar nåt om att det är jobbet och stänger sen av ljudet!

"- Jobbet!!! Är du dum eller? Du är hantverkare!!!! Dina kunder ringer inte mitt i natten!!! Du måste svara, det är dolt nummer, det kan ha hänt nåt. Det kanske är från sjukhuset!!!"

"- Det är lugnt, sov nu. Det är jobb, jag ringer dem imorgon..."
Och sen sover han. Telefonen blir äntligen tyst...

Jag orkar ju inte somna om utan ligger och väntar på att min telefon ska börja ringa... Det gör den inte... Kommer på att det är typ ett dygn sen vi såg filmen Farlig Förbindelse också... Skit, nu kommer jag aldrig somna om tänker jag...

Ligger en stund och klockan passerar 1... Då sjuttsikens börjar telefonen att ringa igen... Jag sätter mig upp och lyckas få liv i Per som yrvaket sätter sig upp och frågar vad sjutton som händer...

"- Nu ringer det igen! Dolt nummer! Du måste svara nu!!!" Mitt hjärta slår i hundra...

Han svarar
"- Ja det är Per..."

Jag kan höra att det är nån som börjar prata livligt i andra änden...

"- Du, det är min fru som grejar med det där, vänta lite så ska du få prata med henne!"

Helt plötsligt pratar han som om det vore mitt på dagen och att det är världens mest självklara grej att prata i telefonen... Att det är mitt i natten verkar inte bekomma honom alls...

Men va f*n muttrar jag och sliter åt mig telefonen.

"- Ja, det är Anna!"

Jag försöker att låta som jag känner mig...

Då svarar det en liten flickröst på andra sidan luren...

När vi lagt på sitter jag en stund och undrar vad det var som just hände... Och hanterade jag det på rätt sätt eller??? En tjej, drygt 10-12 år ringer och frågar vad mina biljetter till Justin Bieber kostar... För att det stod nämligen inte med i annonsen på blocket! Nehej du, kanske för att de inte är till salu! Kanske för att det står i annonsen att jag vill BYTA, inte sälja!!!

Kände att jag egentligen skulle talat om för henne att man inte ringer till folk mitt i natten, oavsett om det handlar om Justin Bieber eller inte! Ringer det mitt i natten, framförallt på vardagar så har det hänt nåt!!!

När jag tillslut orkar lägga mig ner kryper maken närmare och mumlar:
"- Att hon inte ligger och sover flickebarnet..."

Pratade han om henne eller mig????

8 kommentarer:

  1. Det är nog bara att inse att dygnets timmar inte gäller lika för alla! Verkar vara många som har vänt på dygnet under lovet och inte har de en tanke på att det finns vett och etikett! Hamnade av en slump i en 12 årings blogg idag, hon satt och bloggade kl 2 i natt och skrev att hon hade vänt på dygnet.
    Undrar var föräldrarna finns?
    Ha en bra dag!
    Melodys matte

    SvaraRadera
  2. Haha ja det var lite roligt ändå.. När jag kör ngt på Blocket är det typ aldrig ngn som ringer längre - får bara mail med frågan om grejerna är till salu. Eller Sms.

    SvaraRadera
  3. Jisses!
    Skulle det ringa mitt i natten skulle jag också bli skitskraj. Då är det ju AKUT, annars så ringer man inte.
    Ja föräldrar????

    Nu är det dags igen.
    Årets första Real Life:
    http://yohannailaspalmas.webblogg.se/2013/january/real-life-arslivskronika-2.html

    Hälsningar
    Yohanna

    SvaraRadera
  4. Oj vilket udda telefonsamtal att få mitt i natten...tur det inte var värre ;)
    Lycka till med biljett bytet...
    Kram Sussi

    SvaraRadera
  5. Ohh, min puls skulle ha skenat, jag hatar nattliga samtal, i mitt huvud hinner det hända miljoner saker innan jag svarar och det visar sig vara fel nummer... Och vad gjorde hon uppe och var var hennes föräldrar???

    SvaraRadera
  6. Men gud så galen jag hade blivit! Oj oj oj! Tur att du inte sa vad du kände för dagen efter hade du nog ångrat dej :)

    SvaraRadera
  7. Måste säga att jag skrattade lite för mig själv när jag läste din nattliga telefonräd...inte för att det ringde mitt i natten av ett flickebarn som borde sova..utan hur du skriver..helt underbart. Hoppas bytet går bra till slut

    Kram Kajsa

    SvaraRadera