lördag 30 mars 2013

Glad Påsk!

Påskaftonsmorgon!

Sovmorgon??? Inte alls... Klockan 6 vaknade småkillarna och det tog inte lång stund innan de var ute och sprang omkring i sina pyjamas ute i trädgården... När de kommer tillbaka in, iskalla utav minusgraderna utanför är de fundersamma och lite irriterade...

"-det fanns inga påskägg!!!!!"

Vår tradition har varit att gömma deras påskägg i trädgården. Detsamma var planerat inför dagen också, vi hade inte trott att de skulle vara så snabba ut och leta! Jag fick vända mig om i sängen full med barn, rita en mycket hastig karta i en husläkar-bok och riva ut, smuggla över till Per som fick "gå på toaletten" medan jag läste sagor för barnen. Tack för tre våningar säger jag! Sen fick han smyga ut och placera ut äggen. Sen kunde jakten starta!

På med stövlar, jacka, mössor och vantar och ut! Klockan har nu ännu inte slagit 8 och uppe på kullen i Näs springer hela familjen omkring i sovkläderna och följer en karta!

Äggen hittas och lyckan är total!!!
Eller??? Var är mamma och pappas ägg???? Något som barnen (och jag) verkar ha svårt att förstå...

Det blir en tur med påskbrev och några ärenden på stan.

Hemma igen blev det alternativ påsklunch!
Vi hade inte köpt något särskilt påskigt till lunch vilket kändes sådär nu när vi väl skulle äta den... Men men, vi skrapade ihop det lilla vi hade och fick till ett skapligt påskbord ändå trots allt med ägg, brie, sill, parma-rullar, kapris, melon, soltorkade tomater, bulgur, kryddiga korvar, köttbullar, keso, biff-stroganof och påskmust!

Nu inväntar vi kvällens festligheter hemma hos mina föräldrar!























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar