lördag 16 mars 2013

Lördag på hemmaplan!

Vi har den sista tiden haft lite natt-gäster jag och min man. Sedan Pers bästa vän gick bort så har vår 4-åring inte sovit mer än en full natt i sin egen säng utan vaknar och kommer upp till oss. Han är otroligt lättväckt, jag är otroligt lättstörd och Per är inget av detta. Ingen bra kombination om natten när allt jag vill, allt Viktor behöver är att få sova...

Frågade honom själv vad han vill. Han ville vi skulle följa med honom tillbaka till hans egen säng och bädda om honom igen. Sagt och gjort. Jag tog första natten. Ungen var tillbaka efter drygt 40 minuter. Sen blev det inget mer försök vare sig den natten eller någon natt efter där heller. Vi lånade hem en madrass istället och la vid fotändan vid vår säng.

Vaknar efter första natten och vågar inte ens kolla ner eftersom alla tre ungar lovat komma upp och sova där. Men, den var tom! Alla sov i sina sängar.

Inatt hade vi besök av mini-me däremot. Han verkar inte ens ha försökt väcka oss utan slagit sig ner på madrassen på eget bevåg! Vaknar kl 05.48 sv att Viktor stirrar på Erik på madrassen och undrar var sjutton han ska kunna lägga sig. Lyfter upp honom till mig, slänger ett öga på klockan, får panik eftersom jag tror det är jobbdag och vi försovit oss. Inser misstaget och lägger mig ner. Viktor är vaken! Har han väl vaknat så är det liksom bara att inse fakta, sovmorgonen uteblev... Igen... Efter drygt 40 minuters kamp för att somna om lämnar vi resten av familjen i sina sängar/madrass och tar med honom ner till bottenvåningen och soffan. Det dröjer högst 10 minuter så står maken yrvaket där nere och undrar vart vi tagit vägen... Mini-me sitter på toa!

Ok så vi är vakna, vi är uppe och allt jag vill är att sova. Vi lever på ett gammalt tips vi fått av en sömnexpert: aldrig sova mer än en timme extra på helgen då det förstör det vardagliga sovandet!

Jag och Per börjar yra om vad vi ska hitta på direkt och kommer med flera förslag. Ut, iväg, bort... Allt ratas...

Barnen bestämmer.
Vi ska vara hemma. Inne. Och leka mat.

Och dessutom gå tåg uppför trappen.
Det gör vi.
Sen leker vi mat. I en timme.
Sen ska vi sitta hela familjen i Viktors säng. Det är en bil och vi ska köra uppför Rocky mountain, mellan Stockholm och Karlstad???? Med oss måste vi ha en himlans massa packning. Sen åker vi. Jesper är kartläsare...

Efter det sitter vi på köksgolvet. Elvaåringen har gett upp.
Jag, Per, Viktor och Erik sitter i ring med fötterna mot varann, typ som en stjärna. Vi rullar tre kulor till varann. Jag och Per går in i leken på blodigt allvar, det är synd att säga att barnen gör detsamma. När barnen beslutar sig för att hämta en bil skyndar vi oss att bilda en egen ring och köra på för fullt med att rulla kulorna till varann. Men snart är de tillbaka. De har 20 bilar med sig! 20 st!!!!!! Det är meningen att vi ska skicka alltihop mellan oss i en ring...

Tack O lov kom svärfar med mat just då!

Nu tar jag igen mig i soffan en stund medan barnen är ute med farfar och maken leker rörmokare hos min kusin!

Vad gör ni idag???

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar