onsdag 3 oktober 2012

Karikatyrsmeknamn- Real Life

 
Veckans utmaning i Yohanna´s utmaning Real Life handlar om karikatyrsmeknamn. Om vilket karikatyrsmeknamn som man tror att man själv skulle komma att få av sina nära och kära.
 
Citat:
 
"Så vad säjer man om dig?
- Vad är det för karikatyrsmeknamn som DU skulle kunna tänka dig att dina vänner skulle kunna sätta på dig?
- Fråga en vän om vad det VERKLIGEN skulle kunna vara.
- Och vad som är förklaringen bakom.
- Kan du förstå hur de tänker?"
 
 
Jag tyckte först att utmaningen var sååå enkel. Jag måste ju vara nåt i stil med:
Anna- den driftiga eller Anna- den flitiga.
Anledningen är ju klockren.
De sista 6 åren har jag pluggat på heltid, arbetat extra samt fött två barn utan uppehåll!!!
Sen gjrde jag nåt dumt, jag tog jag det ett steg längre och råkade fråga min man om hans åsikt i ärendet. Efter hans svar så var jag inte lika säker längre. Så jag frågade en vän. Och fick nästan samma svar (denne uttryckte sig inte lika rakt som min man, men innebörden var densamma...)
 
 
Ok, dags för rannsakning. Och när jag faktiskt gav mig tid att fundera på det hela så kan jag faktiskt förstå hur de tänker... Och jag skulle nog gett en vän med samma företeelser ungefär samma smeknamn också,
(även om jag själv anser mig vara driftig och flitig och jädrigt duktig som fixat min pol.kand-examen med tre barn och renovering av huset!)
 
 
Men men, svaren jag fick var som följer:
1. Anna- Bytköksmöbler.com
2. Anna- Gör om gör rätt
3. Anna- Den ombytliga
 
Till saken då. När jag flytta in här så fanns det en uppsättning köksmöbler (och en uppsättning köksinrede som inte var min stil-tapeter, luckor mm mm). Köksmöblerna var i ek. Väggarna var gula. Kaklet var i terracotta, senapsgult samt mörkgrön. Det tog ett par år (om ens det). Köksbordet målades vitt och det köptes in vita stolar med vit tygklädsel. Lyckat när man nyss fått barn!! Ek-vitrinskåpet byttes mot två vita vitrinskåp från serien Axet.
 
Axet- vitrinen byts snart ut mot en vit shabby-skänk...
 
Någonstans här omkring i tiden så byts väggarnas färg mot en blommig fondvägg i beige, vitt och ljusbrunt samt resterande väggar skulle vara vita, men trots upprepade besök på färglagret så lyckas jag komma hem med en tapet som visar sig vara.... Kebabsås-rosa!!!
 
Det tog inte många månader innan bordet såldes (fast det var inte mitt fel, det var bara stolarna som skulle bort- det var maken som blev lite väl ivrig). Hem kommer han med ett nytt ek-möblemang. Jag avskyr ek och furu!!! Den här gången med svarta skinnsäten på stolarna. Den vita shabby-skänken åker ut på altanen eftersom maken såklart lyckats få med en ny ek-skänk på köpet! Jippie!!
 
Detta såldes snart och dagarna före jul satt vi här för andra gången utan köksmöbler. Jag hittade exakt det bord jag ville ha, men det fanns inga stolar till det, eller om det var tvärtom, jag kommer inte ihåg längre, vi har kollat på så många möbler...
 
Det blev en ny vit serie. En kompromiss. Maken gillade den och det var inte ek. men det var inte den jag HELST skulle ha valt. Ett vitt bord, vita stolar med vit-betsad bordskiva samt stolssitsar. Den vita shabby-skänken åker in igen.
 
Jag har äntligen fått igenom att väggarna ska målas vita. Lättast så, istället för att tapetsera (tycker jag.
 
Så började vi då kolla nya möbler igen. Detta är nutid. Igår. Idag och imorgon. Jag fick en kökssoffa för ett par veckor sen. Köksbordet känns nu en aning stort. Och stolarna är som ufo-stolar. Det har jag alltid tyckt. Har aldrig gillat dem. men jag har gillat bordet. Nåja, ett nytt mindre bord i vitt, och nya mindre stolar samt lite vitt på väggarna. Jodåsåatt...
 
Så medans vi kollar nytt bord och väntar på barnledig helg för att kunna måla om ostört så köpte jag in nya lampor. Det blev bara sååååå snyggt....
 
(kan bara säga att jag gjorde samma med soffan i vardagsrummet också, men det är en helt annan historia!!!)
 




Så det kanske finns ett uns av förståelse av deras karikatyrsmeknamn på mig!
 
 
 



3 kommentarer:

  1. Hahaha...ja så kan det gå!Men man ska inte sluta utvecklas, och det gör du ju verkligen inte! Varför vara nöjd när det finns ombyte?
    Kul läsning!
    Kram Kram Miriam

    SvaraRadera
  2. Nu ligger sammanställningen uppe. Så kul att ni var med och vad intressant detta var.

    http://yohannailaspalmas.webblogg.se/2012/october/sammanstallning-av-real-karikatyrsmeknamn.html

    Många tack.
    Hälsningar
    Yohanna

    SvaraRadera
  3. Haha det var en kul historia!
    Tänk att det inte alltid är som man själv tänker, eller är det aldrig det kan man undra?
    Ha en fin fredag och helg,
    Sussi

    SvaraRadera